keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Asiakkaiden ohjaus

Tervetuloa jakamaan ohjausideoita!


Tähän blogiin julkaiset omat ohjausideasi. Niin saamme hienoja ideoita jaettua myös muiden käyttöön. Blogi on ainakin aluksi julkinen. 

Tehtävä liittyy Stadin ammatti- ja aikuisopiston joustavan ryhmän opiskelijoiden KTO:n tehtävään 8 ASIAKKAIDEN OHJAUS. Jos et ole osallistunut ilmaisuaineiden lähiopetukseen ja sinun HOKSissasi on sovittu korvaava tehtävä, palautat ohjaustehtävän kirjoittamalla ohjaustilanteen vinkit tämän tektin kommenttin.



  
TEHTÄVÄ

1) Kerro ryhmänohjaajallesi lähteistä löytämistäsi ideoista kolme toimintavinkkiä, joita voisit ohjata asiakkaillesi. Ideoita saat esimerkiksi täältä
2) Valitse yksi idea. Se voi olla lähteistä löydetty tai itse keksitty. 
3) Tee ideasta suunnitelma, jonka toteutat eli ohjaat asiakkaille. Toteutuksen jälkeen arvioi se. Fronterissa on suunnitelmamamalli, jota voit käyttää apuna.
4) Kirjoita tämän ohjeen jälkeen kommenttin lyhyesti omasta ohjaustilanteestasi
Rullaa tätä sivua niin alas, että siinä numero ja sana "kommentti". Klikka sitä.
5) Rullaa alaspäin: samalla näet muiden kommentit. 
6) Lopussa on tyhjä laatikko ("Lisää kommentti"), johon voit kirjoittaa omasta ohjaustilanteestasi. 

Kirjoita niin, että lukija saa itselleen hyvän vinkin totetuttaa samanlainen ohjaus. Kerro ohjaustilanteesta:
  • Aihe
  • Tavoite
  • Osallistujien ikä
  • Materiaalit
  • Suunnitelman pääasiat?
  • Mitä teimme?
  • Miten toteutus erosi suunnitelmasta? Miksi?
  • Mikä onnistui? Mitä tekisin toisin?
  • Miksi suosittelen?
Tehtävään sopii myös se, että kommentoit muiden ohjausideoita (kommentin lopussa lukee "vastaa"). Anna kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta!



11 kommenttia:

  1. OHJE
    1. Rullaat sivun loppuun, jossa on tyhjä laatikko kommenttia varten.
    2. Kun klikkaat aluetta, siinä lukee "Lisää komentti..."
    3. Kirjoita ohjaustilanteen asiat. Jos haluat, voit kirjoittaa ensin asiat tekstinkäsittelyllä, kopioi sitten teksti ja liitä tähän.
    4. Kirjoita sitten pyydetyt tiedot: "Kommentti nimellä:"
    5. Klikkaa "Julkaise".

    VastaaPoista
  2. Kädentaidot

    Tavoite oli harjoittaa käsien koordinaatiotaitoja sekä värien käyttöä ja niiden hahmottamista. Osallistujia oli 4 kappaletta iältään 3 vuotiaita. Materiaaleina käytimme tulostettuja värityskuvia ja puuvärejä. Suunnitelman pääasioina oli värittää valmiiksi tulostettuja kuvia joista lapset saivat itse valita mitä haluaa, tärkeimpänä asiana oli kuitenkin itse värityksien hahmottaminen oikeisiin paikkoihin. Suunnitelma toteutui juuri sellaisena kuin olin sen ajatellutkin. Lapset onnistuivat värittämään kukin noin 3 erilaista kuvaa ikätason mukaisesti väritykset onnistuivat todella hyvin. Suosittelen kuvien värityksiä koska se on todella rauhoittavaa ja parantaa keskittymis, koordinaatiotaitoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava esimerkki, miten lasten keskittymistä voi tukea. (Onhan nykyisin myös aikuisille värityskirjoja keskittymisharjoituksiin.) Minkä ikäisiä lapset ovat tässä tuokiossa?

      Tavoitteesi sopivat siihen, että lapset värittävät valmiita kuvia. Jos tavoitteet ovat luovuuteen ja ilmaisuun liittyviä, vältä silloin valmiita malleja ja tulostettuja, kaikille samanlaisia pohjia.

      Poista
  3. Pidin kolmelle 3-vuotiaalle lapselle musiikillisen jumppatunnin. Tavoitteena oli kehittää lapsen liikkumista, kehon hallintaa ja motoriikka sekä innostaa lasta liikkumiseen. Aluksi teimme alkulämmittelyn kiertäen salia ja tehden erilaisia liikkeitä eri tasoilla (lattialla,seisoen) jonka jälkeen rupesimme tekemään liikkeitä läpi salin esim. "kuinka karhu kävelee", "kuinka kenguru pomppii" jne. Lopuksi menimme piiriin istumaan ja venyttelimme. Toteutus erosi suunnitelmasta sen verran, että kesto oli oletettua lyhyempi ja teimme joitakin liikkeitä useamman kerran sillä lapset innostuivat joistakin liikkeistä enemmän kuin toisista, tällaisia oli reippaat liikkeet kun taas rauhallisemmin tehtyihin liikkeisiin ei meinannut keskittyminen riittää. Toisin tekisin siis sen että pitäisin hetken reippaana ja vauhdikkaana loppu venytyksiin asti. Musiikkina minulla oli spotifysta itse rakentamani lista jossa oli erilaisia lastenlauluja. Suosittelen musiikillista jumppaa sillä musiikki saa lapset innostumaan ja lapset tykkäävät päästä liikkumaan ja tekemään itse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienosti tuot esille sen, mitä opit tuokiosta: toteutus on erilainen kuin suunnitelma, tilanne ja jaksaminen vaihtelee. Tavoitteet sopivat tuokioon ja opit ohjaamisesta uusia asioita.

      Poista
  4. Pääsiäisaskartelua
    Aloitin tuokion valmistelut leikkaamalla pahvista kolme pääsiäismunaa modeemia varten ja kiinnitin ne yhteen, sillä tuokioon tulevien laten ikä olisi 1.5 - 3-vuotta, jotka eivät ihan vielä pysty käyttämään saksia. Lapsia tuli paikalle 12 ja Aloitin tuokion näyttämällä mitä olemme tekemässä ja annoin heille kyniä, liituja, maalia, silkkipaperia sekä höyheniä modeemien koristeluun. Suunnitelmana oli antaa lasten harjoitella kädentaitoja itsenöisesti, pienellä avustuksella, ja tehdä modeemeista omanlaisensa ja se onnistui. Kun modeemit olivat valmiit laitoimme ne kuivumaan hetkeksi, ennen kuin lapset lähtivät.
    Toisin tekisin sen, että suunnittelisin myös nuoremmille lapsille suunnatun vaihtoehdon, sillä paikalle tuli yksi odotettua nuorempi lapsi. Suosittelen lasten kanssa askartelua, sillä se parantaa heidän kädentaitoja ja luovuutta.

    VastaaPoista
  5. Tavoitteet luovuuden ja kädentaitojen kehittämisestä sopivat hyvin ideaasi. Hyvä, että mitit nyt, että eri-ikäisille täytyy olla erilaisia vahtoehtoja. Uskon, että mobileiden askartelu tuotti iloa ja opit paljon ohjauksesta.

    VastaaPoista
  6. Metsämörri- askartelua ja liikuntaa luonnossa
    Yhdistin kaksi eri ilmaisumuotoa, kahtena eri päivänä.
    Minulla oli ensin ohjattavana 5 lapsen ryhmä, iältään 4-5v. Kahdella oli erityisen tuen tarve, puhe- ja toimintaterapian muodossa. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli käyttää luonnosta löytyviä materiaaleja, mutta luontoäidin pukatessa lunta, päädyttiin askartelemaan metsämörri piirtämällä ja käyttäen vanhoja lankoja, kankaita ja muita askartelumateriaaleja. Kerroin toiminnan lomassa tarinaa ujosta olennosta, joka saattoi joskus näpistellä tuhmien lapsien viikonloppunamusia. Lapset piirsivät ja liimasivat olentoja paperille, autoin ainoastaan lankojen leikkauksessa ja hankalan paksussa kankaassa. Mielikuvitus pääsi ipanoilla kyllä valloilleen, mutta askartelu sujui rauhallisesti. Pääsin näin aasin siltaa seuraavan päivän luontoretki teemaan, jossa läksiäislahjaksi ostetut rusinat päätyivät metsämörrille. Menimme lapsille tuttuun metsäretkipaikkaan, jossa lauloimme, jumppasimme ja teimme pieniä temppuja, jotta saimme taikalaatikon auki. Lauloimme Mörri- Möykkyä ja tanssimme, juoksimme ison kiven ympärillä, kiipesimme kivelle, kävelimme kääpiökävelyä sekä jättiläiskävelyä. Lapsilla ei ollut suurempia vaikeuksia, paitsi kivelle kiipeilyssä. Autoin muutamaa lasta, jotka innostuivat kiipeilystä siinä määrin, että kolmannen kerran jälkeen motoriikka toimi. Jumpassa oli kaikki 15 lasta mukana, ja sain lapset mukaan ihan kiitettävästi. Antaessani rusinapaketin lapselle, sanoin jotain hyvää joka lapsesta.
    Pääasiana oli minulla liikkuminen ja kuvallinen ilmaisu, ja ne onnistuivat hyvin. Askartelussa meni hieman mönkään materiaalivalinnat, mutta ihan näyttäviä mörrejä saatiin aikaan. Draamallinen ilmaisu onnistui myös, ainakin erään lapsen kohdalla, kun muisti nähneensä minun näköisen metsämörrin Viitasaarella.
    Pääosin suunnitelma pysyi kasassa, ainoastaan materiaalit joutuivat vaihtoon. Koin teeman onnistuneeksi, kuten myös ohjaaja.

    VastaaPoista
  7. Ohjauksesi on ilahduttavan monipuolinen. Siinä yhdistyy erilaisia luovia toimintoja ja lasten mielikuvitusta virittäviä puolia. Olet käyttänyt erilaisia materiaaleja ja myös oppinut niiden käytöstä. Tuntuu siltä, että oma heittäytymisesi on myös vaikuttanut siihen, että tavoitteet ovat täyttyneet. Hieno kokonaisuus!

    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  9. Liikkumista ja askartelua luonnossa

    Pidin kahdeksalle 4-5 vuotiaalle lapselle retken metsään. Metsässä Pidimme taidenäyttelyn. Aluksi Jokainen keräsi itseään kiinnostavan aarteen. Tämän jälkeen annoin jokaiselle lapselle värikkään kartonkikehikon palaisen, jolle jokainen asetti oman etsimänsä aarteensa. Näin saimme luontotaulut aikaan. Jokainen sai myös nimetä omat taulunsa. Osa halusi myös kertoa tarinan keksimästään taulustaan. Lopuksi kävimme kaikkien taulut läpi.
    Tavoitteeni oli kehittää lasten luovia kykyjä sekä kädentaidollista motoriikkaa. Myös lapset pääsivät liikkumaan ja touhuamaan luonnossa jolloin myös fyysiset ominaisuudet kehittyivät. Jopa luonnon epätasainen maasto toi omia haasteita motoriikan kehitykselle. Lapset mm. halusivat lopuksi roikkua puissa ja temmeltää ympäriinsä.
    Suunnitelma toteutui juuri sellaisena kuin olin sen ajatellutkin. Suosittelen tällaista retkeä, koska se kasvattaa lasten luontotuntemusta ja sitä kautta opastaa lapsia arvostamaan ja suojelemaan luontoa.

    VastaaPoista